Kuvaus
Sekä luova että tasa-arvoinen koulu? Vasemmistofoorumin Koulu ja valta –pamfletti haastaa keskustelemaan suomalaisen koulujärjestelmän tilasta. Pamfletin ovat toimittaneet Martina Reuter ja Ruurik Holm. Pamfletti julkistettiin Helsingissä Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa tiistaina 7.10. Paikalla olivat pamfletin toimittajat ja kirjoittajista tutkija Sari Vesikansa.
Ruurik Holm totesi pamfletin saaneen alkunsa Vasemmistofoorumin tutkijaverkostossa käydystä peruskoulun tilaan liittyvästä keskustelusta. ”Peruskoulu on ollut vasemmistolaiselle koulutuspolitiikalle hyvä saavutus, mutta sen puolustaminen nykyisellään ei enää riitä.”
Sari Vesikansa määritteli itsensä ”absoluuttiseksi koulufriikiksi”. Hänen kiinnostuksensa koulupoliitiikkaan heräsi aikanaan, kun hän suuttui perhekeskeiseen kasvatuspoliittiseen keskusteluun. ”Miksei opettajien ja koulujen tukemisesta puhuttu?”, kysyi Vesikansa. Hän kokee haitalliseksi hegeliläis-snellmanilaisen ajattelun, jossa nähdään ainoastaan opettaja ja oppilas eikä koulua kokonaisuutena. Vesikansan mukaan peruskouluajattelu on osa hyvinvointivaltioajattelua, eikä sen lisäksi paljon uutta ajattelua tarvita. Keskeistä on turvata peruskoulun resurssit.
Martina Reuterin mukaan Koulu ja valta –pamfletin kirjoittajien suhde peruskouluun vaihtelee. Osa kirjoittajista on peruskoulun puolustajia kuten Sari Vesikansa. Osa painottaa kuitenkin vaatimuksia myös suuremmasta autonomiasta kouluyhteisön sisällä. ”Autonomian tulee tarkoittaa sitä, että oppimista tulee harjoittaa sen itsensä takia”, kuvasi Reuter. Hänen mukaansa pamfletissa käsitellään myös koulujärjestelmän siirtymistä ulkoisesta kurista sisäiseen kuriin, jossa ihmiset kontrolloivat itse itseään.
Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kanssa. Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Paavo Arhinmäki piti pamfletissa käsiteltyjä avauksia tervetulleina. Hän toivoi koulutuspoliittiseen keskusteluun puheenvuoroja enemmän yhteisöllisyyden kuin tehokkuuden näkökulmasta. ”Onko tuijotettu liikaa pelkästään PISA-tutkimuksia? Onko mietitty
riittävästi sitä, millaisia ovat kouluyhteisöt?”, pohdiskeli Arhinmäki nykyisen keskustelun tilaa.
Artikkelit:
Sari Vesikansa: Peruskoulu ja yksilön tarpeet
Juha Suoranta: Koulutuksen taloudelliset perusteet tuhokapitalismissa
Mikko Jakonen: Koulu tietokapitalismissa
Jan-Mikael Hakomäki & Kalle Seppä: Lisää itsehallintoa
Virpi Lehtinen: Vastarinnan mahdollisuus: mielikuvitus ja itseilmaisu
Annika Luther: En skola med mänskliga mått / Ihmisen kokoinen koulu
Anni Kosunen: Oppilaskunta ja kansalaisuus
Pia Mikander: Monikulttuurisen koulun arki
Macallinka afka-soomaaliga Abdullahi: Baridda afka-hooyo door fi ican ayay u
leedahay iskuulaadka / Somalin kielen opettaja Abdullahi: Kotikielen opetus
osaksi kouluyhteisöä
Olli-Pekka Moisio: Kasvatuksesta, ohjauksesta ja riippuvaisuudesta
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.